مجله خبری فقه و قانون گذاری

رصد اخبار مربوط به فقه و قانون گذاری در منابع عربی

مجله خبری فقه و قانون گذاری

رصد اخبار مربوط به فقه و قانون گذاری در منابع عربی

الازهر: مساوات میان زن و مرد خانواده را ویران می کند و قابلیت عملی شدن ندارد


احمد الطیب شیخ الازهر اعلام کرد درخواست هایی که برای مساوات کامل میان زن و مرد در غرب گسترش یافته است، باعث می شود خانواده ویران شود و عملا نیز قابلیت اجرا ندارند. 


وی افزود: در همه تجمعات انسانی، چه بسا در جهان پرندگان و حیوانات نیز، به ناچار یک نفر باید رهبری کند چرا که اختلاف عامل تعدد است و مساوات کامل در صورت بروز اختلاف، منجر به کشمکش [میان افراد] و ویرانی [جامعه] خواهد شد. 


وی که در برنامه تلویزیونی هفتگی خود در شبکه مصر صحبت می کرد گفت: خانواده، تحقق خلافت خداوند در زمین است و آسیب زدن به آن به معنای آسیب زدن به این هدف بزرگ الهی است. الطیب در ادامه خانواده را یک قرارداد دینی مقدس دانست که حقوق و وظایفی برای زوج و زوجه مقرر می کند و هر یک از آنها در خانواده نقش خاصی به خود را دارند و توضیح داد: "مرد توانایی بیشتری برای به دوش گرفتن مسئولیت های پیچیده مرتبط با نهاد خانواده دارد".


شیخ الازهر تاکید کرد: شرع رهبری را منحصر به مرد نداشته بلکه این مهم باید با مشارکت زوجه و دریافت نظر او و مشورت با او انجام شود؛ اما نظر نهایی برای مرد است و این همان قوامتی است که خداوند در آیه ""الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ" گفته است.


منبع: النهار