مجله خبری فقه و قانون گذاری

رصد اخبار مربوط به فقه و قانون گذاری در منابع عربی

مجله خبری فقه و قانون گذاری

رصد اخبار مربوط به فقه و قانون گذاری در منابع عربی

ارائه طرح قانون حمایت از حقوق والدین به مجلس نمایندگان مصر


صالح حسب الله کارشناس حقوق و وکیل دادگستری اولین طرح قانون حمایت از حقوق والدین را به مجلس نمایندگان مصر ارائه کرد.


وی توضیح داد در تجربه ای کاری وقتی زنی مسن به او مراجعه کرده و خواسته است که از پسرش شکایت کند چون که او را از خانه اش بیرون کرده است، پس از جستجو در قوانین دریافت که قانونی که این عمل فرزند را جرم انگاری کند در منظومه قانونی مصر وجود ندارد.


به گفته این کارشناس حقوقی، برخی حکومت ها ملاحظه کردند مقتضیات زندگی جدید باعث از بین رفتن انگیزه های افراد در خصوص تعهد به رسیدگی والدین مسن شده است. در این زمینه چین اخیرا قانونی تصویب کرده است با عنوان "قانون ضمانت حقوق سالمندان در جمهوری خلق چین". بر اساس این قانون افراد ملزم می شوند به سالمندان خانواده خود رسیدگی کنند؛ همچنین فرزندانی که از والدین خود دور هستند ملزم می شوند به صورت مستمر به دیدار آنها بیایند و با آن ها در ارتباط باشند و در غیر این صورت مجازات خواهند شد. در اوکراین و برخی دیگر از کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق فرزندان ملزم می شوند که به افراد سالمند در خانواده خود رسیدگی کنند و در قانون پیش بینی شده است که والدین سالمند می توانند از فرزندانی که حمایت مالی لازم را از آنها به عمل نمی آورند در دادگاه ها شکایت کنند.


در این خصوص، حسب الله پیشنهاد کرده است علاوه بر تدوین قانون حمایت از والدین و سالمندان، یک ماده به قانون مجازات به شرح ذیل اضافه شود: "هر شخص که به یکی از والدین خود دشنام دهد، یا اهانت کند، یا او را ترک کند یا به او جراحت وارد سازد یا او را مورد ضرب قرار دهد از 3 تا 5 سال به حبس محکوم می شود و در صورت تکرار جرم، حد اعلای مجازات دو برابر خواهد شد".


منبع: https://goo.gl/oNDzDH

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.