مجله خبری فقه و قانون گذاری

رصد اخبار مربوط به فقه و قانون گذاری در منابع عربی

مجله خبری فقه و قانون گذاری

رصد اخبار مربوط به فقه و قانون گذاری در منابع عربی

انتشار کتاب "قواعد فقهی ارتباط با پیروان دیگر ادیان"


اخیرا در بیروت و توسط انتشارات "دار روافد" کتاب "قواعد فقهی ارتباط با پیروان دیگر ادیان؛ پژوهشی در متون اسلامی و مسیحی (بررسی موردی حقوق سیاسی)" منتشر شد. نویسنده این کتاب شیخ حیدر حب الله، استاد پژوهش های عالی در حوزه علمیه قم است.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) – ابنا – در معرفی نامه کتاب آمده است:
ارتباط میان پیروان ادیان مختلف، از جمله مسائل اساسی در ساختار کشورها و جوامع معاصر است. همچنین اثر بسیاری بر ایجاد صلح جهانی و ثبات امنیتی و اجتماعی در داخل و خارج کشورها دارد. این ارتباطات، در طول تاریخ به دلیل مجموعه گسترده ای از عوامل، همواره مثبت یا منفی بوده است.

این کتاب در ابتدا قواعد حاکم بر روابط میان ادیان را از منظر مجموعه متون اسلامی و مسیحی – با تمرکز بر متون اصلی - بررسی می کند. سپس متون مرتبط با موضوع کتاب را دسته بندی و نظم می بخشد و داده های به دست آمده را در قالب «پیدایش مفهوم اسلامی – مسیحی ارتباط با پیروان دیگر ادیان و چارچوب ها و معیارهای حاکم بر این رابطه» معنا می کند. 

کتاب – در گام بعدی - قواعد کلی «ارتباط با پیروان دیگر ادیان» را استخراج کرده و تلاش می کند آنها را بر مهم ترین حقوق سیاسی و شغلی تطبیق دهد و اینگونه وارد مساله اقلیت های دینی و حقوق اساسی آنها می شود؛ به جوانب مختلف موضوع سرک می کشد و به نتایجی می رسد که اغلب در فضای مدارس دینی، نا آشنا است.

نتیجه این است که نه اسلام و نه مسیحیت – در متون اصلی –، در خصوص فعالیت های سیاسی، تصدی مسئولیت یا منصب عمومی و دولتی و ... قوانین محدود یا منع کننده وضع نکرده اند؛ مگر این که این مساله در اصل هویت دینی ایجاد اختلال کند.

کتاب بر این باور است که تجربه تاریخی پر تنش در روابط میان ادیان باعث پیدایش چنین نگاه هایی شده و از حقوق اقلیت های دینی کاسته است.
از این منظر، متون اسلامی و مسیحی قادرند اجازه دهند اقلیت ها به صورت کاملا طبیعی، با جوامع خود یکپارچه شوند؛ به ویژه که در دوران حاکمیت قانون و مرجعیت نهاد ها به سر می بریم.

منبع: https://bit.ly/3611eCL
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.