مجله خبری فقه و قانون گذاری

رصد اخبار مربوط به فقه و قانون گذاری در منابع عربی

مجله خبری فقه و قانون گذاری

رصد اخبار مربوط به فقه و قانون گذاری در منابع عربی

قراردادها در سایه «کرونا»؛ بررسی نظریه های اضطرار و قوه قهریه


روشن است که بیماری های واگیردار آثار منفی شدید و گسترده ای در سطوح اقتصادی و روابط حقوقی دارند.


 از جمله قسمت های روابط حقوقی می توان به تعهدات قراردادی اشاره کرد. اختلال در این تعهدات، باعث فلج شدن تمامی بخش های جامعه به ویژه بخش اقتصادی می شود. مساله ای که باعث می شود پایبندی به قرارداد ها، بسیار دشوار و در برخی مواقع ناممکن گردد یا در بهترین حالت اجرای تعهدات با تاخیر همراه باشد.



بر اساس اصل حقوقی مشهور «لزوم قراردادها» هیچ کدام از دو طرف قرارداد حق ویرایش یا لغو آن را ندارند و نمی توانند از تعهدات خود در قرارداد به صورت یک طرفه دست بکشند. همچنین قاضی نمی تواند بدون رضایت دو طرف قرارداد، مداخله کرده و قرارداد را لغو کند.


علی رغم آنچه بیان شد، اگر هر یک از متعاقدین، عذر قهری داشته باشد یا شرایطی که عقد در آن ابرام شده، تغییر یابد، یا اجرای آن برای یکی از متعاقدین، با حرج و ضرر همراه باشد، می توان عقد را تا حدی که ضرر رفع شود، ویرایش کرد یا بر اساس ماهیت عقد و شرایطی که تغییر کرده است، آن را فسخ نمود.


فقه راستین اسلامی، برای تامین مصلحت دو طرف، راه حل دارد. برای نمونه فقهای مذهب حنفی، اجازه می دهند که عقد ایجار، برای عذرهای اضطراری فسخ شود. همچنین فقهای دو مذهب مالکی و حنبلی، اجازه می دهند میوه های فروخته شده، اگر [پس از پیش خرید توسط مشتری] دچار آفت شوند، به قیمت کمتری فروخته شوند.


نظریه عذر در میان حنفی ها و نظریه جوائح  نزد مالکی ها و حنبلی ها، همان نظریه مدرن شرایط اضطراری است. 


قانون گذاران در کویت، این نظریه را در ماده 198 قانون مدنی آورده اند. این نظریه در مواردی به اجرا در می آید که اجرای تعهد، برای یک یا دو طرف قرارداد، با حرج همراه باشد. با اجرای این ماده، تعهدی که باعث حرج می شد، به حد معقول تعدیل می شود و خسارت، میان دو طرف تقسیم می گردد.


اما اگر اجرای این نظریه ممکن نبود، می توان از نظریه قوه قهریه بهره گرفت. الزامات این نظریه کاملا با نظریه اضطرار متفاوت است به این صورت که قرارداد، فسخ شده و تعهد به آن منقضی تلقی می شود. قانونگذار کویتی در دو ماده 215 و 437 از قانون مدنی به این نظریه پرداخته است.

منبع: https://www.alraimedia.com/

پاسخ دارالافتای مصر به سوال «آیا سود بانکی حلال است یا حرام؟»


شیخ احمد وسام دبیر فتوا در دار الافتای مصر گفت: سود بانکی، شرعا حلال است؛ حال چه از بانک هایی که خود را اسلامی می نامند چه بانک های ملی.

وی توضیح داد: در خصوص دلیل این فتوا باید گفت که در معاملات اصل بر اباحه است و دلیلی برای تحریم سود بانکی یا سپرده گذاری در بانک ها وجود ندارد.

وی تاکید کرد که ربا حرام است و افزود: همه ما مسلمانان توافق نظر داریم که ربا حرام است اما اختلاف ما در چگونگی تعامل با بانک ها است. ما نص شرعی و یا فقهی نداریم که تعامل با بانک از نظر شرعی حرام باشد و ربا به شمار آید زیرا در زمان رسول الله (ص) بانک ها وجود نداشتند.

منبع: https://bit.ly/2LrO20j

انتشار کتاب "قواعد فقهی ارتباط با پیروان دیگر ادیان"


اخیرا در بیروت و توسط انتشارات "دار روافد" کتاب "قواعد فقهی ارتباط با پیروان دیگر ادیان؛ پژوهشی در متون اسلامی و مسیحی (بررسی موردی حقوق سیاسی)" منتشر شد. نویسنده این کتاب شیخ حیدر حب الله، استاد پژوهش های عالی در حوزه علمیه قم است.

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) – ابنا – در معرفی نامه کتاب آمده است:
ارتباط میان پیروان ادیان مختلف، از جمله مسائل اساسی در ساختار کشورها و جوامع معاصر است. همچنین اثر بسیاری بر ایجاد صلح جهانی و ثبات امنیتی و اجتماعی در داخل و خارج کشورها دارد. این ارتباطات، در طول تاریخ به دلیل مجموعه گسترده ای از عوامل، همواره مثبت یا منفی بوده است.

این کتاب در ابتدا قواعد حاکم بر روابط میان ادیان را از منظر مجموعه متون اسلامی و مسیحی – با تمرکز بر متون اصلی - بررسی می کند. سپس متون مرتبط با موضوع کتاب را دسته بندی و نظم می بخشد و داده های به دست آمده را در قالب «پیدایش مفهوم اسلامی – مسیحی ارتباط با پیروان دیگر ادیان و چارچوب ها و معیارهای حاکم بر این رابطه» معنا می کند. 

کتاب – در گام بعدی - قواعد کلی «ارتباط با پیروان دیگر ادیان» را استخراج کرده و تلاش می کند آنها را بر مهم ترین حقوق سیاسی و شغلی تطبیق دهد و اینگونه وارد مساله اقلیت های دینی و حقوق اساسی آنها می شود؛ به جوانب مختلف موضوع سرک می کشد و به نتایجی می رسد که اغلب در فضای مدارس دینی، نا آشنا است.

نتیجه این است که نه اسلام و نه مسیحیت – در متون اصلی –، در خصوص فعالیت های سیاسی، تصدی مسئولیت یا منصب عمومی و دولتی و ... قوانین محدود یا منع کننده وضع نکرده اند؛ مگر این که این مساله در اصل هویت دینی ایجاد اختلال کند.

کتاب بر این باور است که تجربه تاریخی پر تنش در روابط میان ادیان باعث پیدایش چنین نگاه هایی شده و از حقوق اقلیت های دینی کاسته است.
از این منظر، متون اسلامی و مسیحی قادرند اجازه دهند اقلیت ها به صورت کاملا طبیعی، با جوامع خود یکپارچه شوند؛ به ویژه که در دوران حاکمیت قانون و مرجعیت نهاد ها به سر می بریم.

منبع: https://bit.ly/3611eCL